1. Mis on sinu veebilehe eesmärk?

Mida soovid selle veebilehel öelda või selle loomisega saavutada? Sõnasta see võimalikult lühidalt, vastates küsimustele, mis ajaks, kui palju, kuidas ja kellele. Ühesõnaga – see eesmärk peab kindlasti olema mõõdetav.

2. Kellele see veebileht on suunatud?

Mõtle läbi ja pane kirja, missugune on sinu ideaalne külastaja (klient). Samuti mõtle läbi, missugust külastaja (kliendi) probleemi lahendate? Selleks kirjelda kõigepealt kliendi probleem, seejärel sõnasta lubadus ning mõtle läbi millega tõendad, et probleemi on võimalik lahendada. Viimaks sõnasta ka pakkumine, millest on kliendil võimatu keelduda. Kui pakkumisi on mitu, tee iga pakkumisega läbi sama teekond.

3. Millega eristud oma konkurentidest?

Tihedas konkurentsis on alati oluline läbi mõelda oma eelised e. mille poolest erined konkurentidest? Mis on sinu või sinu pakutava toote või teenuse unikaalsus? Mida lubad oma klientidele?

4. Mis tunde peab veebileht esmakülastajale jätma ja milline on firma visuaalne stiil?

Sattumine kodulehele on sama, kui kohtuda uue inimesega. Me hindame visuaalselt pilti,  luues sellest emotsiooni. Seega on oluline mõelda, millist emotsiooni soovid oma lehe esmakülastajale pakkuda või millist muljet jätta (soe, sõbralik, ametlik, professionaalne, konservatiivne või noortepärane)? Samuti missuguseid värve kasutad või millist fonti eelistad pealkirjade ja sisu jaoks?

5. Mis on konkurentide lehtedel hästi või halvasti?

Analüüsi oma konkurente. Mis sulle meeldib ja mis mitte. Mida teha sarnaselt, aga paremini, või mis kindlasti välja jätta. Siinkohal ära lähtu emotsioonidest ja ainult enda arvamusest. Kasuta oma sõpru ja tuttavaid. Katseta, küsi ja alati põhjenda ühe või kahe lausega. Väldi põhjendusi: mulle meeldib või mulle tundub.

6. Kuidas külastaja sinu lehel liigub või mis tegevusi peab ta tegema?

Mõtle läbi oma külastaja teekond ja võimalikud tegevused, mida külastaja peab sinu veebilehele saabudes tegema (saatma päringu, kirjutama kommentaari, ostma, liituma listiga, sisse logima jne). Reasta need alati tähtsuse järjekorras ning lisa mõõdikud, mida siis hiljem analüüsida.  Need aitavad hiljem aru saada, kas uus veebileht on end õigustanud. Igal sisulehel peab olema vähemalt üks eesmärgistatud tegevus nn. “call to action“.

7. Kas sul on olemas või kust leiad veebilehe sisu ja pildimaterjali?

Kas sul on olemas fotod oma toodetest või teenustest? Jälgi, et need oleksid kvaliteetsed. Üks pilt räägib rohkem kui 1000 sõna. Igast tootest või teenusest võiks olla minimaalselt 2-4 fotot. Kust saad sisu (teksti) oma toodete või teenuste kohta. Jälgi alati, et need oleksid kirjutatud kliendi kasudest lähtuvalt. Kui sul sisu pole, siis planeerimisel arvesta asjaoluga, et sisu tootmine ja pildimaterjali loomine võtab rohkem aega kui esialgu paistab või sa eeldad.

8. Milline on sinu kodulehe funktsionaalsus, kas soovid e-poodi või mitmekeelset lehte?

Sellised suured otsused, nagu e-poe olemasolu või mitmekeelsus, on vaja juba alguses läbi mõelda. Samuti missuguseid makse- ja tarnelahendusi eelistad? Millist funktsionaalsust vajad kodulehele? Kas on vaja luua eri kasutajarühmi (nt hulgiostjad)? Missugused vormid on veebilehel vajalikud, mis on nende vormide eesmärk? Kas ja missuguste sotsiaalmeediakanalitega soovid veebilehe ühendada? Kuidas suhtled lehe külastajaga (uudiskirjaga liitumine, otsesuhtlus võrgus (ingl live chat))? Kas kodulehele on vaja blogi, foorumit või sündmuste kalendrit? Kõigi selliste moodulite lisamine on hiljem oluliselt töömahukam ja ka kulukam. Oma kodulehte tasub alati vaadata pikema perspektiiviga, nii hoiad kindlasti kokku aega ja raha.

9. Milline või millised on sinu kodulehe ideaalse külastaja teekonnad?

Sellele ei oska sa ehk kohe vastata, kuid siiski proovi esmalt ise paberile panna, kuidas külastaja jõuab avalehelt, e-poest või teenuste lehelt ostuni või tellimuseni.

Millised on ideaalse külastaja teekonnad (ingl funnels) sinu soovitud tegevuseni? Võiksid joonistada välja oluliste sisulehtede lõikes.

10. Missugune info peab millisel lehel olema?

Alusta avalehest, vasta lühidalt ja selgelt külastaja peas tekkivatele küsimustele: Kuhu ma sattusin e. mis lehega on tegu?
Mis kasu ma siit saan või miks ma peaksin siit ostma? Mida ma järgmiseks tegema pean? Mõtle ka läbi, millised pildid võiks sinu toodet või teenust kõige paremini iseloomustada? Jätka toote või teenuse lehega. Kirjuta oma tooted ja teenused lahti sinu kliendile olulises võtmes? Sageli alahinnatakse teenuse või tootekirjelduse sisu tähtsust ning paljud arvavad, et palju infot koormab külastajat. Tegelikult on küsimus selles, et kas see info pakub külastajale huvi või mitte. Millist infot oled valmis avaldama kontakti lehel? Kontakti leht on hea võimalus kasvatada päringute arvu ja tõsta külastajate usaldust teie suhtes.

Lühike kokkuvõte või siis elukogemus, mida arvestada, päriselt!

Kõik kes varem pole veebilehtede tegemisega kokku puutunud, alustavad disainist ning arvavad, et lehe tegemise teeb keeruliseks koodikirjutamine. Tegelikkuses aga on planeerimine hoopis olulisem ning praktikas just see, mis teeb ühest kodulehest töötava ja mugava e-lahenduse. Lahenduse, mis selle omanikule ka tulu toodab.  See lugu pole loomulikult absoluut või lõplik tõde, pigem teejuht, mida  ise kodulehte tehes kindlasti arvestada.